Nedenstående artikel er direkte afskrevet fra KNALLERTJournalen 3
Juni 2005 - 5. årgang
Artiklen er skrevet af redaktør Ove Dürr Jensen, KNALLERTJournalen
Nedenstående artikel passede SÅ godt i forbindelse med vort første besøg hos Torben Christensen, at vi kontaktede redaktionen for KNALLERTJournalen, der uden tøven gav os lov til at anvende artiklen.
Redaktionen på PuchKlub.dk har indscannet og tilrettet enkelte af de viste billeder; men ellers ikke ændret i artiklens indhold.
Tak fra PuchKlub.dk til KNALLERTJournalen, der p.t. udsendes til 4 Veteranknallertklubber i DK
Puch-mandenTekst og foto: Ove Dürr Jensen, KNALLERT Journalen
Blandt klubbernes medlemmer findes der folk, som udelukkende arbejder med bestemte kategorier af veteranknallerter eller har tabt hjertet til et enkelt mærke og er gået helt i dybden med både køretøj, litteratur og reservedele.
Sådanne mennesker kan med en vis ret kaldes eksperter på området og de besidder som regel en imponerende viden, der helt kan tage pusten fra udenforstående. Én af disse er Torben Cristensen som bor på Viborg-kanten, nærmere betegnet i landsbyen Sjørup.
Han har arbejdet med Puch i mange år og er som følge deraf ejer af mange fine modeller fra den store fabrik i Østrig. Puch-mærket må siges at have haft en dominerende rolle, ikke mindst indenfor den danske knallertverden.
Fra nogle få eksemplarer i slut-50erne til rigtig mange fra midt-60erne og fremefter.
Og ikke uden grund!
Solid mekanik, tidløs design og ikke at forglemme: Knallerten kunne bringes til at løbe pænt stærkt uden de store krumspring. Samtidig var der et væld af modeller at vælge imellem. Pedaler eller fodhvilere, saddel eller twinsaddel, blæserkøling eller fartvindskøling, Stor- eller Lille-Puch modeller, 2, 3, eller flere gear og sågar scooterudgaver.
Alene tidshorisonten fra 1954 til slutningen af 70erne for grundmodellen vidner om fremsynede konstruktører, der fik lagt et guldæg. |
Torben Christensen
- billedet er taget fra bogen: "Overhaling i 3. gear" |
Det er lidt af en gåde, at fabrikken i sig selv har kunnet hitte rede i alle varianterne, når de udenlandske udgaver også medtages. Ikke underligt, at vore hjemlige knallertfabrikker fik hård åndenød én efter én.
Set i bakspejlet, er Puch ét af de heldige mærker i veteransammenhæng
Den har kørt så mange år, at den som model er nået at komme med som veteran næsten samtidig med at den kunne købes i forretningerne som fabriksny. Dermed er forhandlernet og serviceapparat blevet opretholdt, selv efter at salgstallene trods alt begyndte at falde. Da de første veteranknallertklubber så dagens lys i starten af 80erne, har nogle været vakse ved havelågen og mange nye reservedele blevet reddet på den konto.
Det er nok årsagen til, at Torben denne tirsdag i maj kan fremvise en underskøn Puch MS fra 1978, der fremtræder som fabriksny lige fra forhandlernes udstilling. Erfarne motorfolk skelner som regel mellem skrot, urørte køretøjer vi hér står overfor: Et køretøj med fabriksnyt skær over sig. Det kan slet ikke beskrives – det skal ses! Selv svampen under karburatoren er original.
Pludselig ønsker man at kunne skrue tiden tilbage og bare være 16 år igen.
Døm selv efter billederne. Her på redaktionen glæder vi os til at se, hvad Torben mon møder op med på kommende veteranløb.
Her ser du en række samtidige billeder fra starten af 70’erne, der viser Torben med kammersjukker og en hel sværm af Puch-knallerter på campingferie i henholdsvis Grenå og Kegnæs. Torben er nr. 2 fra venstre på gruppebilledet. Det må konstateres, at hovedpersonen er blevet voksen i den forløbne tid, medens Puch’erne ligner sig selv.
I øvrigt kørte hele selskabet hjem fra Kegnæs i ét stræk – en køretur på over 200 km. Tøsedrenge kan de i hvert fald ikke kaldes... at hovedpersonen er blevet voksen i den forløbne tid , medens Puch’erne ligner.....
Klik på billederne for at se dem i større format:
Red. / PuchPresse