Knallertcelebriteter:Jes, det er en Puch!
Politiken 18. september 2006
"Bagsiden" - side 14
Af Bjarne Schilling
Man skulle tro, at der sad en stuntman i sadlen, men Bagsiden kan afsløre, at et af dansk filmhistories mest hæsblæsende stunts slet ikke involverede hjælp udefra: Det var Kjeld og Yvonnes knægt, Børge, alias Jes Holtsø, som kørte gennem plankeværket på sin Puch i 'Olsen-banden går amok'. »Ja, det klarede jeg selv«»Kan du køre gennem et plankeværk«, spurgte de, og det kunne jeg da sagtens.
Jeg havde erfaring med den slags, for jeg begyndte at køre på knallert, da jeg var omkring 11. |
I mindernes land. Æresmedlem af PuchKlub.dk, eks-Børge og eks-William Jes Holtsø i gårsdagens sensommersol på en PUCH VZ50 fra 1973. Knallerten er venligst udlånt af Michael Schrøder, Vejle. Foto: Lars E. Jensen, PuchKlub.dk
|
Lars E. Jensen, Jes Holtsø og Niels Teilbæk
Foto: Lars E. Jensen, PuchKlub.dk |
I går blev han hyldet af Lars E. Jensen og Niels Teilbæk, som har oprettet PuchKlub.dk af bare begejstring for det hedengangne østrigske knallertmærke, der især gennem 1970'erne bar myriader af unge mænd - og piger - gennem teenageårene. For pigernes vedkommende typisk Puch Maxi-modellen med det praktiske automatgear, mens den mandlige del af ungdommen svor til udgaverne med tre gear.
»Puch Maxi var en fantastisk maskine, og man ser dem stadig. Men man kunne ikke stejle på dem som på de store Puch'er. De har deres helt egen sjæl. Når man ser dem, kommer man helt i tvivl: Er det en motorcykel?«, siger Jes Holtsø.
Det var ikke kun på film, at han nød det frie liv i sadlen:
»Jeg har levet på en Puch. Vi var et sjak på tyve stykker, som kørte sammen, og som tog på sommerferie på Bornholm på knallert. Jeg er beæret over at være blevet æresmedlem, og det var helt fantastisk at få lov at prøve at køre Puch igen i dag. Jeg havde først en tregears, men den blev stjålet, og så fik jeg en togears. Der var da andre knallerter, men dem grinede vi ad. Puch var et statussymbol dengang - det var frihed. Det skulle være en Puch. |
Det syntes politiet og politikerne ikke, og i 1977 havde de fået nok. Loven blev lavet om, så knallerter højst måtte have to gear og veje 60 kilo. Det skulle bringe farten ned på de lovlige 30 km/t.
Dem ville man aldrig få gennem et plankeværk.