PUCH Trilet bliver skilt ad i bagtøj
5 dage før Hvidsten Kro Turen, var jeg ude at køre en lille aftentur på Triletten. Lige som jeg kørte ind i indkørslen gav det et 'brag' i bagtøjet - som var 'stået helt af'!
Bagakslen er adskilt i 2 dele, der samles i et differentiale. En 'klump', der indeholder 4 tandhjul (kronhjul), så bagakslerne kan køre med forskellig hastighed - for eksempel, når der drejes. Det kendes også fra baghjulstrukne biler.
Jeg fandt senere ud af, at der åbenbart findes 2 forskellige modeller. En lille og en stor. Måske findes der flere, men jeg har kun set de to.
Lørdag kørte jeg til Randers og købte en Trilet mere, da man ikke kan finde nye 'klumper' til bagtøjet. Afsted det gik, imens Jan adskilte min Trilet.
Da jeg kom tilbage til Fredericia med Trilet nr. 2 fandt vi ud af, som det fremgår på billederne nedenfor, at både aksler og 'klumper' var forskellige - lige som tandhjulet i bag, også var af forskellig størrelse.
Her kom både hoveder, drejebænk og søjleboremaskine i brug - og til sidst stod vi med en køreklar Trilet.
Det tog HELE week-enden - og i en periode var vi 3 mand på opgaven!
GODT GÅET JENS OG JAN - OG MANGE TAK FOR HJÆLPEN!